TNC zawitało do Francji! A dokładniej do Rennes, stolicy francuskiej Bretanii. To wyjątkowe miasto o celtyckiej przeszłości i kulturze, w którym zachował się średniowieczny układ, klasycystyczne kamienice a także urokliwe, wąskie brukowane uliczki pomiędzy domami szachulcowymi z XV–XVI w. Konferencja miała się zacząć w poniedziałek, 10 czerwca, dlatego też na tydzień wcześniej trzeba było zacząć pakowanie transportu.
Droga dużo mniej skomplikowana niż do ubiegłorocznego konferencyjnego venue, ale dwie ciężarówki wypełnione sprzętem musiały przebyć ponad 1600 km europejskich autostrad i dróg. PCSS pakował się „tylko” do jednej z ciężarówek wraz ze 140 skrzyniami o wadze 10 ton wypełnionymi sprzętem oprawy audiowizualnej i telewizyjnej, jednostkami oświetlenia teatralno-telewizyjnego i ponad dziesięcioma kilometrami kabli różnego typu. W drugim TIRze do Francji wieźliśmy elementy ekranu LED i konstrukcji utrzymującej, która miała stanąć na konferencyjnej scenie…
Weekend spędziliśmy na ponownej zabawie w Tetrisa lub Sokoban (jeśli ktoś jeszcze pamięta te gry!) Zawartość skrzyń powoli budowała imponującej wielkości ekran o powierzchni 180m2 z całym zapleczem multimediów, stoisko PCSS i PIONIER oraz wyposażenie reżyserki. Wszystko to stanęło w nietuzinkowym miejscu: Le Couvent des Jacobins – Centre des Congres de Rennes Métropole. Ten XIV-wieczny dawny klasztor Dominikanów, położony w samym sercu historycznego centrum Rennes, poświęcony był kultowi Matki Bożej Dobrej Nowiny. Dziś stanowi funkcję eventowo-kulturalną, a największa sala może pomieścić do 1200 osób. To właśnie tam trwały największe przygotowania ekipy PCSS, to w tej sali TNC miała mieć wszystkie zaplanowane sesje plenarne: od otwarcia, przez sesje keynote speakerów, lightning talk oraz oficjalne zamknięcie TNC.
PCSS wraz z Konsorcjum PIONIER – poza oficjalnym wsparciem jako partner technologiczny – był także Srebrnym Partnerem wydarzenia. A to znaczy, że podczas TNC mieliśmy swoje stoisko w przestrzeni wystawowej. Mówiłem, że było kilka LEDowych ekranów? Dwie duże „strzałki” na scenie sali plenarnej, do tego specjalna rotunda z dynamicznymi treściami (dashboard) i nasze stoisko właśnie – jedyne takiej konstrukcji. Panelami LEDowymi obudowaliśmy bowiem szafę rack z przywiezionym sprzętem demonstracyjnym, a zamiast użyć zwykłego telewizora – prezentacje kontekstowe wyświetlane były właśnie na konstrukcji LED!
Na przestrzeni wystawienniczej prezentowaliśmy realizowane aktualnie projekty. W tym roku szczególnie miały przykuć uwagę: PIONIER-Q, PIONIER-LAB, PL5G, EOSC, CYBERSEC, QKD – Quantum Key Distribution, DAS – Distributed Acoustic Sensing, RLS – Regeneration Laser Station, OFT – Optical Frequency Transfer Regenerator & Distributor. A na naszych gości poza merytorycznymi rozmowami czekały także polskie krówki – nasz produkt eksportowy!
Jedenastoosobowa reprezentacja PCSS dzieliła się ze społecznością GÉANT Community doświadczeniem, wynikami badań i rezultatami realizowanych projektów. Łukasz Łopatowski, Tomasz Szewczyk, Raimundas Tuminauskas, Antoni Klorek, Bartosz Belter, Bartek Idzikowski, Piotr Pawałowski, Damian Niemir, Roman Łapacz, Ivana Golub, Cezary Mazurek – jedni podczas kameralnych spotkań, drudzy przy kilkusetosobowym audytorium, wszystkie głosy jednak szalenie ważne w dyskusji o wspólnej, naukowej i badawczej przyszłości.
TNC 2024 to ponad 50 sesji, kilkudziesięciu prelegentów, 17 demonstracji i 20 partnerów – w sumie ponad 900 uczestników. W liczbach to jedna z największych, rekordowych edycji. I tak jak w latach ubiegłych, nasz polski udział był widoczny i znaczący, przede wszystkim dlatego, że naszym głównym polem działania była sala plenarna; to tam odbywało się oficjalne otwarcie, zamknięcie konferencji, sesje lightning talk oraz wystąpienia keynote speakerów.
Koniec konferencji to także czas prezentacji keynote speakera. Tym razem, w mocno futurystycznej odsłonie dr Nataliya Kosmyna z Massachusetts Institute of Technology mówiła na temat STEMAI: The Future of Computing; w swoim wystąpieniu pokazywała przykłady, w jaki sposób możemy stworzyć nowe sposoby wspólnego działania z technologiami wokół nas dla polepszenia ludzkości.
Wróćmy jednak do multimediów, z których PCSS jest znany w środowisku GEANT. Odkąd wspieramy TNC, zawsze „z przytupem” otwieramy konferencję: a to ciekawym performancem z udziałem lokalnych artystów, a to zaskakującą audiowizualną prezentacją. A ponieważ były głosy, że ten kilkuminutowy pokaz zwykle umyka w gąszczu dalszego programu konferencji, wraz z organizatorami postanowiliśmy, by jedną z prezentacji Lightning Talk poświęcić właśnie na trochę dłuższe opowiedzenie historii kryjącej się za multimedialną otoczką.
Ale „czy lightning talk o produkcji programu otwarcia konferencji może być techniczny? A jeżeli początkowy performance jest naszpikowany ciekawymi technologiami, które warto odkryć, pokazać i wyjaśnić? Na przykład – tykający zegar atomowy, albo drony, które nie tylko latają, ale i tworzą dźwięk? Albo sztuczna inteligencja, którą zaprzęgliśmy do współpracy? Jednym słowem – miks starego z nowym, zaawansowanych technologii z rozwiązaniami retro, a przede wszystkim – praktyczny pokaz art & science na TNC od kuchni” – w taki sposób opisaliśmy w skrócie prezentację „Art, Science, Old & New: Technology Beyond the TNC Opening”.
Siedmiominutowa animacja o szerokości ponad 11 tysięcy pikseli zawierająca trójwymiarową wizualizację chmury punktów gotyckiej katedry w Poznaniu – tak, tak, to było prawdziwe 3D, bo każdy z uczestników otrzymał cyjanowo-czerwone retro okulary anaglifowe!… A że śladów gotyku w Rennes jest bardzo wiele, samo konferencyjne venue to przecież XIV-wieczny klasztor, to łuki i sklepienia sprzed wieków w ilości źródłowej prawie 2 bilionów punktów robiły wrażenie na 6-metrowej wysokości ekranie. Do tego przerobione do anaglifów (z pomocą narzędzi AI) płaskie zdjęcia dronów, zarysów postaci i zdjęć keynote speakerów, tytuły konferencyjnych sesji i budująca się z punktów oprawa graficzna… wszystko napędzane 700 kabinetami LED z ultranowoczesnym, prototypowym procesorem, który sam jeden obsługiwał światłowodowym połączeniem panele ekranowe zamiast dotychczasowych dwóch racków z okablowaniem i konwerterami. Co więcej, zastosowany sprzęt nie jest jeszcze w sprzedaży, a nad najnowszym firmwarem nasi spece z Działu Nowych Mediów siedzieli wraz z działem R&D producenta…
Zwykle przy okazji TNC powstaje dedykowana muzyka. Tym razem wykorzystaliśmy tak wiele technologicznych „smaczków”, że powstało… aż 5 nowych utworów!
Wykorzystaliśmy specyficzne brzęczenie szybkich silników dronów, aby stworzyć dźwięk syntezatorów, użyliśmy nawet technologii „fiber sensing”! Pętla światłowodowa w PCSS, urządzenie DAS, telefon odtwarzający fragment utworu umieszczony na kablu światłowodowym – i powstał przefiltrowany efekt podobny do dźwięku radia FM. Wiatr zsyntezowaliśmy z kilkunastu różnych odgłosów wentylatorów i systemów klimatyzacyjnych w Centrum Danych PCSS. Instalacja fontanny cezowej i ultranowoczesnego systemu czasu i częstotliwości w PCSS posiada także element specjalnych fotoprzełączników wytwarzających cyklicznie tykający dźwięk. Więc… musieliśmy to wykorzystać w naszej muzyce!
Do tego dodaliśmy trochę chorału gregoriańskiego, aby brzmiało jak francuska muzyka elektroniczna, (w nawiązaniu do zespołu Era czy Deep Forest), kilka analogowych syntezatorów w hołdzie Jeanowi Michelowi Jarre lub M83, a także prawdziwe instrumenty – fortepian, gitara oraz dźwięki instrumentów zaprzyjaźnionego zespołu muzyki wczesnobarokowej z Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu – lutni, organów skrzyniowych (pozytywu) i klawesynu francuskiej konstrukcji… Wykorzystaliśmy nawet binauralny nastrój francuskiej ulicy nagrany podczas sympozjum GÉANT Community w Montpellier!
W sumie powstało tak wiele elementów, że udało się skomponować nie jeden, a 5 utworów w podobnej atmosferze, a ich miks pojawił się już podczas otwarcia. Zapraszamy do słuchania!
Cała ścieżka dźwiękowa (ponad 40min muzyki) jest dostępna na YouTube: https://www.psnc.pl/tnc24soundtrack
Tradycyjnie, podczas zamykającej konferencję sesji plenarnej Dyrektor generalny GÉANT Community, Erik Huizer przekazał ogromne podziękowania dla wszystkich uczestników i prelegentów TNC24, gospodarza wydarzenia – RENATER, Komitetowi Programowemu (pod przewodnictwem Alexandra van den Hila, SURF) i całemu zespołowi organizacyjnemu GÉANT, w tym PCSS odpowiedzialnemu za oprawę multimedialną i NORDUnet, którzy przyczynili się do sukcesu wydarzenia.
Ostatnie wyjście na scenę, stanowiło także okazję do ogłoszenia terminu i miejsca kolejnej edycji TNC. Podczas sesji finałowej powitaliśmy na scenie specjalnego gościa: była nim Dyrektor Generalna gospodarza NREN następnej konferencji – Heidi Fraser-Krauss z JISC, co może oznaczać tylko jedno: TNC25 odbędzie się w Wielkiej Brytanii, w nadmorskim mieście Brighton! Do zobaczenia w przyszłym roku, 9–13 czerwca 2025 r.!
Damian Niemir