Skomplikowane relacje sztuki, nauki i technologii mają swoją długą i skomplikowaną tradycję, sięgającą jeszcze eksperymentów pierwszej Awangardy. Zainteresowanie artystów nowymi technologiami zawsze było istotną częścią rozwoju sztuki, jednak to dopiero w latach 60. ubiegłego wieku zaczęły rozwijać się praktyki twórcze, które stanowią podstawowy punkt odniesienia dla sztuki technologicznej. A jak przedstawiają się dziś?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, wraz z autorami materiału „Innowacyjne technologie w przybytku sztuki”, zaglądamy do Laboratorium Akustyki Technicznej AGH w Krakowie (http://www.lat.agh.edu.pl/). To właśnie tutaj, dzięki wieloletniej współpracy naukowców i inżynierów z artystami muzykami z Opery Krakowskiej, powstała innowacyjna, inteligentna konstrukcja nazwana barierą orkiestronu. Do czego służy i w jaki sposób pomaga w odbiorze muzyki – o tym już teraz na platformie pionier.tv.
https://pionier.tv/wideo/wokol-sztuki/innowacyjne-technologie-w-przybytku-sztuki/
Pozostając w Grodzie Kraka, zaglądamy do Narodowego Centrum Promieniowania Synchrotronowego Uniwersytetu Jagiellońskiego (https://synchrotron.uj.edu.pl/). W Centrum SOLARIS prowadzone są badania z wykorzystaniem promieniowania synchrotronowego (zwanego również światłem synchrotronowym) wytwarzanym w synchrotronie, do którego dołączane są linie badawcze ze stanowiskami pomiarowymi. Linie modyfikują światło synchrotronowe w taki sposób, by najlepiej służyło badaniom, które są przy nich prowadzone. Technologia wykorzystywana w krakowskim ośrodku stała się inspiracją dla artystów z Akademii Sztuk Pięknych, a konkretnie z Wydziału Intermediów. Dzięki ścisłej współpracy z fizykami, stworzyli oni wydarzenie wirtualne w technologii XR, czyli rzeczywistości skrzyżowanej, gdzie VR przenika się z rzeczywistością fizyczną. Zobaczmy, jak prezentują się ich artystyczne wyobrażenia zjawisk fizycznych.
https://pionier.tv/wideo/wokol-sztuki/centrum-solaris-w-xr/
Czy dźwięk może mieć kształt? Twórcy technologicznego performansu zatytułowanego „Receive” nie mają wątpliwości. Podczas Festiwalu Ars Electronica Festival 2019 w Linzu zaprezentowano zdalną demonstrację występu artystów pomiędzy Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym a Deep Space 8K na Ars Electronica, możliwą dzięki wykorzystaniu rozwiązań opracowanych w ramach projektu Immersify w celu wspierania działań artystycznych. Spektakl został stworzony przez Movement Sonification Lab, grupę zorientowanych na artystyczne, badawcze i afektywne aspekty pętli sprzężenia zwrotnego pomiędzy ciałem w ruchu a środowiskiem dźwiękowym. Wykorzystują oni technologie, które są w stanie udźwiękowiać i wizualizować dane kinetyczne oraz kształtować relacje pomiędzy ruchem i dźwiękiem w czasie rzeczywistym. Więcej szczegółów tego ciekawego eksperymentu poznamy, oglądając materiał PIONIER.TV.
https://pionier.tv/wideo/wokol-sztuki/ksztalt-dzwieku/
Agnieszka Wylegała